25.06.2014
Terveysasemien puhelinpalvelu - uudistus

Terveysaseman numeroon ei kannata jäädä jonottamaan – henkilökunta soittaa takaisin

Terveysasemien puhelinpalvelu-uudistus: Järjestelmä jonottaa puolestasi.

Oulunkaaren vastaanotoilla on yhtenäistetty puhelinpalveluja. Niillä terveysasemilla, joilla on ollut aiemmin erilliset puhelinnumerot päivystysasioille sekä kiireettömille asioille ja laboratoriotuloksille, on kesäkuun alussa siirrytty yhden numeron palveluun.

Toimintaa on kehitetty myös niin, että soittopyynnön jättäjät ja aktiivisesti puhelimessa jonottavat ovat samassa palvelujonossa ja heitä palvellaan soittojärjestyksessä. Jonottamalla ja ykköstä painamalla saa siis nyt yhtä nopeasti yhteyden terveysasemalle. Takaisinsoittoaika on lyhentynyt uudistuksen myötä merkittävästi ja on tällä hetkellä keskimäärin 30 minuuttia.

Jos henkilökunta ei pysty vastaamaan 15 sekunnissa, soittaja kuulee ensimmäisen automaattiviestin, jossa neuvotaan jättämään soittopyyntö. Tiedote tulee kuunnella loppuun ja jättää soittopyyntö äänimerkin jälkeen. Äänimerkin jälkeen on 35 sekuntia aikaa painaa puhelimen ykkösnäppäintä. Puhelimeen ei tarvitse sanoa mitään. Kun soittopyyntö on tallentunut järjestelmään, puhelu katkeaa automaattisesti. Jos musiikki ehtii alkaa uudelleen, täytyy jatkaa odottamista seuraavaan viestiin, joka tulee 45 sekunnin kuluttua.

Soittopyynnön jättäminen on aina sulkemista parempi vaihtoehto, sillä uudestaan soittaessaan asiakas joutuu puhelujonon päähän. Takaisinsoittopyynnön voi jättää ma–to klo 15.30 ja pe klo 14.30 saakka, jotta soittopyynnöt ehditään hoitaa terveysaseman aukiolo aikana. Jos asiakas ei vastaa ensimmäiseen takaisinsoittoon, sairaanhoitaja yrittää myöhemmin vielä toisen kerran. On erityisen tärkeää huomioida, että soittopyyntöä ei voi jättää salatusta numerosta tai puhelimesta, jossa on soittavan numeron näytön esto. Puhelinjärjestelmä ei voi tunnistaa puhelinnumeroa näissä tapauksissa, eikä takaisinsoittoa voida toteuttaa. Tällaisista puhelimista yhteydensaanti onnistuu jäämällä jonottamaan kunnes henkilökunta vastaa.

Vastaanotoissa on eniten ruuhkaa aamun ensimmäisinä tunteina ja maanantaisin. Kiireettömissä asioissa on siksi edelleen parempi soittaa vasta iltapäivällä. Kiireettömissä asioissa kannattaa käyttää ensisijaisesti Oulunkaaren Omahoito -palvelua. www.oulunkaarenomahoito.com-sivustolla voi muun muassa tarkastella omia laboratoriotuloksia, lähettää sähköisen lääkemääräyksen uudistamispyynnön ja varata ajan laboratorioon. Omahoidon kautta voi myös lähettää kysymyksiä omalle terveysasemalle.  

Ajanvarausnumeroa ei pidä käyttää numerotiedusteluihin. Jos ei ole varma tavoittelemansa työntekijän numerosta, tulee soittaa Oulunkaaren vaihteeseen, 08 5875 6100, josta yhdistetään oikealle työntekijälle. Kun tarvitaan välitöntä apua esimerkiksi vakavan sairauskohtauksen tai tapaturman vuoksi, on soitettava hätänumeroon 112.

Vastaanottojen numerot:

Ii 08 5875 6500

Pudasjärvi 08 5875 6600

Simo 08 5875 6900

Utajärvi 08 5875 6700

Vaala 08 5875 6800

Lisätietoja: hoitotyön päällikkö Matti Vähäkuopus, 08 5875 6117, matti.vahakuopus@oulunkaari.com

« Takaisin